Музей
ЗАЛА 2:
АРХЕТИПИ у культурі ТРИПІЛЛЯ
Державність АРАТТИ (із 7000-5400 рр. до н. е.) була общинною, “первіснокомуністичною”; вона втілювала Золотий Вік людства. Відповідно до цього, культура Аратти зберігала образно-інтуїтивну основу з надзвичайно виразними архетипами зачаття, ембріону, народження тощо, а також із календарями сільськогосподарського циклу. Ця особливість залишається характерною для української та інших народних культур індоєвропейської спільноти.
Культура класової, зокрема рабовласницької державності наступних Шумеру, Єгипту та ін. (із 3400-3000 рр. до н. е.) якісно відмінна. Вона вторинна відносно араттської й народної культури загалом – бо стоїть на логіко-аналітичній основі, що протистоїть архетипам, а згодом і природнім календарям.
Вузлові моменти експозиції:
ПРАМАТІР СВІТУ
зліва направо:
зображення з малоазійського храму 7000-6200 рр. до н. е., вкрите копією літопису із наддніпрянської Кам’яної Могили;
статуетка трипільської археологічної культури;
українська писанка із зображенням Берегині, канон якої сягає 6680 р. до н. е.;
скіфо-античне зображення “змієногої Богині”.
Орнаментика посуду,
розміщенного під зображеннями ПРАМАТЕРІ VII–I тис. до н. е.,
відображує архетипи зачаття, ембріону, народження.
*
БАТЬКО-НЕБО і МАТІР-ЗЕМЛЯ
трипільські сполучення
голови Небесного Бика (знака зодіакального сузір’я Тельця)
та Праматері Світу, що уосіблює Землю.
Орнаментика посуду,
розміщеного під зображеннями V–IІІ тис. до н. е.,
поєднує архетипи з календарями, що містять символіку
Місяця, Сонця, Тельця, Псів, Супарни, Божого Шляху,
а також Неба–Землі–Потойбіччя.
*
БУДОВА СВІТУ
у архетипахі символах
хрест – знак вогню, Сонця, чотирьохбічності світу;
свастя – знак коловороту Сонця, року і Всесвіту;
зірки – знаки місяців року, повного або його частини.
Календарна символіка,
поєднана з архетипами “тунеля Безсмертя” й “Небесної діжі”,
у орнаментиці чародійних чаш та біноклевидих посудин.
*
ХЛІБОРОБСЬКА СИМВОЛІКА
Аратти і України
Трипільська модель хлібини – і святкова паляниця;
календарні зображення птахів на трипільській посудині –
– і рушник з птахами на вершині Всесвітнього Древа.
**